maandag 23 maart 2009

Wenen

Voor het vertrek

Voor ik vertrok heb ik me eerst aangemeld op http://www.univie.ac.at/zulassung, daar moet je je persoonlijke gegevens, en informatie over je studies invullen, zodat je dat niet meer moet doen als je aankomt in Oostenrijk. De verzekering wordt via school geregeld.

Aangekomen!

Na een dikke tien uur rijden, reden we Wenen binnen. Het was al donker maar ik voelde me steeds kleiner als ik vanuit mijn autoraampje naar de grote verlichte gebouwen keek. Aangekomen in de jeugdherberg, begon de zoektocht naar een kot! Mijn ouders bleven twee dagen, dus het ideale scenario was dat ik in die twee dagen een kot vond zodat mijn ouders me ergens mét bagage konden achterlaten. Dat lukte ook! Ik heb wel een tijdje moeten zoeken want er was een massa studenten op kotenjacht… vaak kwamen er een 30-tal mensen af op een advertentie en had je dus weinig kans om ‘geselecteerd’ te worden.

Ik leg kort even uit welke verschillende mogelijkheden er zijn. Om te beginnen heb je WG’s (Wohngemeinschaften), als je zo iets vindt zou ik het zeker doen! Een WG is een huis of appartement dat je huurt met een paar andere (Oostenrijkse) studenten. Vaak zoeken studenten een nieuwe kotgenoot via bijvoorbeeld www.jobwohnen.at . Een Studentenwohnheim is een kamer (alleen of per twee) met een gemeenschappelijke keuken en badkamer op de gang. Vaak wordt er ook gepoetst. Zo een Wohnheim vindt je bijvoorbeeld via ÖAD (kamers voor uitwisselingsstudenten). En ten slotte kan je nog iets huren bij particulieren, die thuis een kamer hebben. De prijs voor alle drie de opties ligt zo op en rond de 300 euro.

Ik heb dus een tijdje – eigenlijk kan je het geen tijdje noemen want na twee dagen had ik iets gevonden – moeten zoeken. Maar dat zeg ik omdat ik veel moeite heb gehad om nog goedkope, én fatsoenlijke koten te vinden. Een goede tip is: ga niet pas een week op voorhand, ga in de zomer al eens kijken óf reserveer voordat je vertrekt via de website van ÖAD een kamer in een Studentenwohnheim (desnoods voor een maand, zodat je als je daar bent op je gemak kan zoeken). Als je zo een kamer wilt reserveren, doe dat op tijd. Op de website staat 15 augustus als deadline, maar als je wacht totdat je je resultaat hebt (zoals ik dat heb gedaan), ben je waarschijnlijk te laat om nog binnen te raken.

Na twee dagen zoeken heb bij particulieren een appartementje gehuurd. Het lag op vijf minuutjes wandelen van school, een mooie, rustige en veilige buurt. Maar het kostte 500 euro! Dus ik ben na een maand verhuisd naar een Wohnheim van ÖAD. Daar betaalde ik een pak minder, 350 euro per maand voor een kamer in een appartementje in een blok met allemaal erasmusstudenten. Ik had echt geluk met mijn kotgenoten: een toffe Engelse en een lieve Japanse. Ze studeerden allebei Germaanse, dus de voertaal was Duits ondanks dat we allemaal uit het buitenland kwamen.

Praktisch en financieel

Wat doe je als je aankomt in Wenen? De eerste dagen moet je heel wat papierwerk doen. Het eerst ging ik met mijn erasmus-certificate naar het Student Mobility Office, waar ik een hele hoop informatie kreeg. Op voorhand moet je je niet te veel zorgen maken over formaliteiten, die zijn er wel, maar in het Student Mobility Office geven ze je een lijst waar alles op een rijtje staat. Voor de lessen begonnen moest ik nog langs bij mijn coördinator in Wenen, voor mij was dat Mevr. Alexandra Krause. Zij vertelde mij dat ik de eerste maand naar alle lessen kon die ik wou, en dan op het einde beslissen welke ik zou gaan volgen. Daardoor zijn de eerste weken wel druk, als je een goede keuze wilt maken moet je een hele boel lessen volgen, maar zo kom je ook wel snel in het Oostenrijkse ritme. De examens zijn anders dan op Lessius. Om te beginnen heb je niet voor alle vakken een examen. Voor sommige Übungen heb je permanente evaluatie. De nadruk ligt niet op theorie, maar op praktijk, wat ik persoonlijk wel positief vind. Je leert super veel bij!

Wenen is groot, maar het vervoer is er wel super geregeld. Met een Semesterticket van 128 euro kan je via de Ubahn, Straßenbahn en Bus overal geraken.

Als je vanuit België met het vliegtuig vertrekt, kan je het goedkoopst vliegen via Rayenair op Bratislava (een uurtje van Wenen), of via Germanwings op Wenen. Ik denk dat ik voor mijn terugvlucht 50 euro heb betaald bij Germanwings.

Wenen is een dure stad maar als je een beetje uitkijkt is het zeker niet duurder als thuis. Je hebt veel verschillende winkels zoals de Penny Market of Hofer (onze Aldi), waar je voor een schappelijke prijs inkopen kan doen. Wekelijks kwam ik zo aan een goeie 50 euro voor eten. Of je veel geld uitgeeft dat beslis je eigenlijk zelf.

Van ESN, Erasmus Student Network, krijg je een gratis sim-kaart, waarmee je echt heel voordelig kan bellen. Verder organiseert die organisatie voor erasmusstudenten allerlei feestjes en uitstappen. Maar je kan natuurlijk ook zelf van alles ondernemen: Er is een massaal aanbod zowel aan feestjes als aan cultuur, wil je gaan skiën, dan zijn er aanbiedingen om met de trein voordelig buiten Wenen een dagje te gaan skiën,… Ik ben bijvoorbeeld voor 40 euro met de bus op bezoek geweest in Budapest.

Als je wil sporten, tekenen, of nog een nieuwe taal bij leren: er worden op de universiteit Wenen veel cursussen aangeboden. Als student van Uni Wien, zijn alle cursussen gratis. Ik heb zo een half jaartje Zweeds gestudeerd en ik ben naar de tekenles geweest, en allemaal zonder bij te betalen.

Tot slot

Een erasmussemester is een unieke ervaring! In Wenen heb ik ook veel Oostenrijkers leren kennen, en ik ga deze zomer waarschijnlijk terug, op bezoek bij Stefanie en Maria. Zij hebben mijn erasmus echt af gemaakt. Voor mij is dat half jaar in Wenen enorm hard meegevallen. Ik wil je graag helpen als je volgend jaar naar Wenen (of Oostenrijk) vertrekt, maar waar naartoe je ook vertrekt, ik hoop dat erasmus voor jou even leuk wordt als het bij mij was!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten